Gebelikte hem kendi sağlığınız hem de bebeğinizin sağlıklı gelişimi için yaşam şeklinize olması gerekenden daha fazla özen göstermelisiniz.
Gebe kadının gebeliği süresince;

  • Kendi fizyolojik gereksinimlerini karşılamak
  • Vücut depolarını dengede tutmak
  • Anne karnında bebeğin sağlıklı büyüme ve gelişimini sağlamak
  • Emzirme için salgılanacak sütün enerji ve besin öğelerini karşılamak için yeterli ve dengeli beslenmesi oldukça önemlidir.

Gebe kadının gereksinimleri, yapılacak kan tahlilleri ve vücut analiz sonuçlarına göre belirlenmeli ve bunun sonucunda beslenmesi planlanmalıdır.

Gebelik döneminde artan besin öğesi ve gereksinimler:

  • Gebelikte et ve türevleri, yumurta, koyu yeşil yapraklı sebzeler, kurubaklagiller ve kuru meyveler gibi demir içeriği yüksek olan besinlerin tüketimi kontrollü bir şekilde arttırılmalıdır.
  • Folik asit eksikliğinde düşük doğum ağırlıklı bebekler, nöral tüp defektleri ve annede megaloblastik anemi oluşur. Bu nedenle folik asit içeriği yüksek olan karaciğer, koyu yeşil yapraklı sebzeler, et, yumurta, süt ve türevlerinin alımı oldukça önemlidir.
  • Gebelik süresince B12 eksikliği sonucu hızlı büyüyen dokulardan DNA sentezi yapılamaz. Bu durum da megaloblastik anemi, doğumsal anomaliler ve sinir sisteminde olumsuzluklar oluşmaktadır. B12 vitamini organ etleri (karaciğer, dalak vb.), kırmızı et, süt, peynir, yumurta sarısı ve balık eti gibi sadece hayvansal kaynaklı besinlerde bulunmaktadır. Aksi bir durumda takviye B12 verilmelidir.
  • Çinkonun yetersiz alımı, ölü doğumlar ve doğumsal anomalilerin sıklığını arttırmaktadır. Ayrıca çinko hücrelerin büyüme ve farklılaşmasında, nöral tüpün kapanmasında da etkilidir. Et, deniz ürünleri, süt ve türevleri, yumurta ve yağlı tohumların tüketilmesi çinko ihtiyacının karşılanması için önemli besinlerdir.

Gebelik süresince annenin yetersiz ve dengesiz beslenmesi sonucu;

  • Prematüre ve düşük doğum ağırlıklı bebekler
  • Bebekte zihinsel ve fiziksel gelişim bozuklukları
  • Anne ve bebek ölümleri
  • Kalsiyum yetersizliği sonucu oluşan diş çürükleri
  • Anemi
  • Ödem

gibi sorunlar görülebilir. Gebelik sürecini hem annenin hem de bebeğin sağlıklı bir şekilde tamamlaması için sağlıklı ve dengeli beslenme oldukça önemlidir.

GEBELİK DÖNEMİNDE AĞIRLIK KAZANIMI

Gebelik süresince bebeğin doğum ağırlığı için ne kadar ağırlık kazandığınız önemlidir. Yetersiz ağırlık kazanımı sonucu düşük doğum ağırlıklı bebekler dünyaya gelebilmektedir. Annenin hamilelik öncesi vücut ağırlığına bağlı olarak 9 ile 14 arası kilo alımı görülmesi beklenir.

GEBELİK DÖNEMİNDE EN ÇOK ŞİKAYET EDİLEN DURUMLAR:

Bulantı:
Hormonal değişikliklerle beraber gebeliğin ilk aylarında bulantı şikayeti gözlenmektedir. Bunu önlemek için sabah yataktan kalkarken yavaş haraket etmek ve kraker, kızarmış ekmek gibi besinler tüketmek, yağlı besinlerden uzak durmak gerekmektedir.

Gaz problemi:
Bu problemle başa çıkmak için sadece yediklerimiz değil yeme davranış şeklimizi de değiştirmeliyiz. Tüketilen besinlerin yavaş yenmesi ayrıca size rahatsızlık veren besinleri belirlemeniz size yardımcı olacaktır. Çok fazla asitli içecekler tüketmek, yemek sırasında aşırı su tüketmek ayakta yemek yemek de gaz problemini arttırmaktadır.

Kabızlık:
Hamileliğin ilk aylarında kabızlık problemi sık olarak görülmektedir. Bunu önlemek için posadan zengin ve bağırsakları çalıştıran besinler tercih edilmelidir. Su tüketimi de bu aşamada önemlidir.
Sağlıklı beslenmek ve doğru beslenme alışkanlığı kazanmak, sağlıklı bebeklerin dünyaya gelmesine ve gelecek nesillerin daha sağlıklı devam etmesine sebep olur.
Hamileliğiniz ve emzirme döneminiz boyunca sağlıklı kilo alımı ve sağlıklı bir bebek sahibi olabilmeniz için gereksinimleriniz doğrultusunda beslenmenizi planlayalım.
Ayrıca; Healthybody beslenme ve egzersiz programları ile Doğum sonrasında eski formunuza hızlıca kavuşabilir bölgesel fazlalıklarınızdan kurtulabilirsiniz.